Doaku Ya Allah .

Ya Allah, sesungguhnya waktu dhuha itu dhuhamu, kecantikannya adalah kecantikanmu, keindahan itu keindahanmu, kekuatan itu kekuatanmu, kekuasaan itu kekuasaanmu, perlindungan itu perlindunganmu. Ya Allah jika rezeki masih di langit, turunkanlah dan jika di bumi, keluarkanlah., jika sukar permudahkanlah, jika haram sucikanlah dan jika jauh dekatkanlah. Berkat waktu dhuha, kecantikanmu, keindahanmu, kekuatanmu, kekuasaanmu, limpahkan kepadaku segala yang engkau telah engkau limpahkan kepada hamba-hambamu yang soleh.


Penghantaran akan dibuat keseluruh Malaysia/Luar Malaysia termasuk sabah dan sarawak. ;)

Thursday 7 February 2013

INFLUENZA A (H1N1) DAN KEHAMILAN

Apakah itu Influenza A (H1N1)?

Influenza A (H1N1) ialah sejenis demam selesema yang sangat mudah berjangkit. Simptom selesema ini adalah hampir sama seperti selesema bermusim biasa. Ia juga dinamakan selesema babi kerana ia adalah satu bentuk virus baru yang dikatakan berasal daripada babi.

Bagaimanakah Influenza A (H1N1) merebak?

Selesema H1N1 merebak dari individu ke individu sama seperti cara virus selesema lain merebak: melalui batuk dan bersin oleh individu yang dijangkiti. Selesema H1N1 sangat mudah berjangkit dan merebak, terutamanya dalam ruang tertutup di mana terdapat kontak yang rapat di antara orang yang dijangkiti dan orang yang sihat.

 

Apakah simptom-simptom Influenza A (H1N1)?

Kesan selesema H1N1 berbeza dari individu ke individu. Sesetengah individu yang dijangkiti virus ini hanya mengalami simptom yang sederhana. Tetapi terdapat juga individu yang boleh mengalami komplikasi seperti penyahhidratan, pneumonia (radang paru-paru) atau kesukaran untuk bernafas.

Bagi kebanyakan wanita hamil, simptom-simptom selesema H1N1 adalah hampir sama dengan simptom-simptom selesema biasa:
Selesema H1N1 juga boleh menyebabkan:
Selesema H1N1 boleh menyebabkan demam panas yang luarbiasa, suhu badan anda boleh mencecah 39 darjah C dan lebih; 2 darjah lebih tinggi daripada suhu badan normal.

 

Saya hamil. Adakah risiko saya dijangkiti Influenza A (H1N1) lebih tinggi?

Tiada bukti kukuh yang menunjukkan wanita hamil lebih berisiko menjangkiti Influenza A (H1N1). Akan tetapi, jika anda menghidap selesema H1N1, anda mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk mengalami komplikasi. Ini adalah kerana, semasa hamil, imuniti badan anda terhadap jangkitan dikurangkan untuk membolehkan badan anda menyimpan bayi dalam kandungan. Dengan demikian, ia adalah amat penting untuk mengambil langkah-langkah keselamatan untuk melindungi diri anda.

 

Bolehkah saya mendapatkan pemvaksinan terhadap Influenza A (H1N1)?

Boleh. Anda boleh mendapatkan suntikan selesema bermusim yang boleh memberi perlindungan daripada jangkitan H1N1 dan lain-lain jenis selesema. Setiap wanita hamil memang disarankan mendapatkan suntikan selesema bermusim ini.

 

Adakah cara lain untuk mendapatkan perlindungan daripada Influenza A (H1N1)?

Anda boleh mengurangkan kadar risiko jangkitan dengan mengelakkan perjalanan yang tidak perlu dan tempat sesak. Jika boleh, elakkan berhubung dengan orang yang menunjukkan simptom selesema atau telah dijangkiti H1N1.

Jika anda tidak menunjukkan sebarang symptom H1N1, anda masih boleh terus menghadiri perjumpaan dengan doktor sebelum bersalin. Anda juga patut mengamalkan rutin kesihatan yang disarankan untuk semua:

* Tutup hidung dan mulut anda dengan tisu pakai buang apabila anda batuk dan bersin, dan buangkan tisu itu selepas digunakan.

* Jika anda tidak mempunyai tisu, tutup mulut anda dengan bahagian dalam siku anda apabila batuk atau bersin, ini akan mengelakkan penyebaran jangkitan ke tangan anda dan akan mengurangkan penyebaran penyakit ini.

* Selepas batuk dan bersin, basuh tangan anda dengan air suam dan sabun. Gosok kedua-dua belah tangan anda yang bersabun sekurang-kurangnya 15 saat dan bilas dengan air yang banyak. Jika tiada sabun dan air, gunakan pengelap pakai buang berasaskan alkohol atau sanitiser gel.

* Jangan sentuh mata, hidung atau mulut anda sebab kuman merebak dengan pantas.

* Basuh tangan anda dengan kerap – virus boleh hidup sehingga dua jam pada permukaan seperti tombol pintu dan telefon.

* Amalkan diet yang sihat termasuk banyak buah-buahan segar, sayur-sayuran dan makanan penuh bijiran – keseimbangan ini akan memberikan anda mineral dan vitamin antioksida seperti vitamin C yang akan membantu melawan jangkitan.

 

Bolehkah Influenza A (H1N1) memudaratkan pertumbuhan bayi saya?

Bayi anda mempunyai perlindungannya sendiri yang terbentuk dalam uterus (rahim) anda terhadap virus-virus selesema. Jadi risiko H1N1 ke atas bayi di dalam kandungan anda adalah agak rendah.

Suhu badan haruslah dikawal kerana ibu yang demam pada fasa awal kehamilan boleh meningkatkan kecacatan atau kerosakan pada tiub saraf, seperti spina bifida. Namun begitu, peratus wanita hamil yang dijangkiti H1N1 dan mengalami komplikasi seperti pneumonia, yang boleh menyebabkan keguguran atau kelahiran bayi pramatang, adalah amat rendah. Risiko ini meningkat semasa trimester kedua dan ketiga.

 

Berapa lamakah tempoh berjangkit H1N1?

Tempoh berjangkit bagi pesakit Influenza A (H1N1) adalah sehingga 7 hari daripada tempoh penyakit itu bermula. Kanak-kanak, terutamanya yang lebih muda, mungkin mempunyai tempoh berjangkit yang lebih lama.

 

Apakah yang patut saya lakukan jika saya atau ahli keluarga saya menunjukkan symptom Influenza A (H1N1)?

Jika anda hamil, hubungi doktor anda dengan segera dan jelaskan dengan teliti apa yang berlaku serta pastikan anda maklumkan mengenai kehamilan, anda. Influenza A (H1N1) ini boleh menjadi lebih teruk jika orang yang dijangkiti mempunyai system imunisasi yang lemah. Jadi, jika anda atau ahli keluarga anda mempunyai masalah kesihatan yang lain. Oleh kerana virus ini sangat mudah berjangkit, doktor anda mungkin akan memberi diagnosis melalui telefon untuk mengurangkan pendedahan kepada virus H1N1.

 

Bagaimanakah cara untuk merawat Influenza A (H1N1)?

Salah satu simptom Influenza A (H1N1) ialah demam; panas. Jika suhu badan anda meningkat lebih tinggi daripada biasa, ia adalah amat penting untuk mengawal suhu badan anda. Cuba turunkan suhu badan anda dengan menggunakan kipas atau pun span lembab. Anda boleh juga mengambil ubat demam yang berasaskan paracetamol, tetapi bagi wanita hamil, elakkan daripada mengambil aspirin atau ubat antiradang seperti ibuprofen.

Buat masa ini, belum ada penawar bagi H1N1, tetapi terdapat banyak ubat antivirus yang mampu melegakan symptom-simptom selesema ini serta mempercepatkan proses penyembuhan. Pengambilan makanan tambahan dan Vitamin-Vitmamin akan mampu mengawal dan melegakan simptom-siptom serta megurangkan kebarangkalian anda mengalami sebarang komplikasi.





*** This product is not intended to diagnose, treat, cure or prevent any diseases.



SID : 887015 |Zamzalina Samsuddin
TEL/SMS : 012-2767734
E-mail : zamzalina140381@yahoo.com

No comments: