Doaku Ya Allah .

Ya Allah, sesungguhnya waktu dhuha itu dhuhamu, kecantikannya adalah kecantikanmu, keindahan itu keindahanmu, kekuatan itu kekuatanmu, kekuasaan itu kekuasaanmu, perlindungan itu perlindunganmu. Ya Allah jika rezeki masih di langit, turunkanlah dan jika di bumi, keluarkanlah., jika sukar permudahkanlah, jika haram sucikanlah dan jika jauh dekatkanlah. Berkat waktu dhuha, kecantikanmu, keindahanmu, kekuatanmu, kekuasaanmu, limpahkan kepadaku segala yang engkau telah engkau limpahkan kepada hamba-hambamu yang soleh.


Penghantaran akan dibuat keseluruh Malaysia/Luar Malaysia termasuk sabah dan sarawak. ;)

Saturday 10 November 2012

DO OR DON'T DURING PREGNANCY

Ini adalah bertujuan untuk memberi pengetahuan secara umum perbuatan yang baik dan tidak di lakukan semasa mengandung. Tidak berniat untuk menyentuh sensitiviti sesiapa

Ini adalah bertujuan untuk memberi pengetahuan secara umum perbuatan yang baik dan tidak di lakukan semasa mengandung. Tidak berniat untuk menyentuh sensitiviti sesiapa.

>>> Beradab ketika berkongsi kegembiraan. Jangan terlalu gembira sehingga terlupa adab ketika berbicara


>>> Beradab ketika berkongsi kegembiraan. Jangan terlalu gembira sehingga terlupa adab ketika berbicara

  >>> Ketika anda di dalam kenderaan awam, berkata dengan sopan sekiranya anda ingin tempat duduk. Jangan anda bersikap kasar sehingga   boleh mencederakan orang lain.

 >>> Dengarkan bayi anda dengan muzik-muzik atau alunan lagu / zikir / bacaan AlQuran dengan sederhana. Jangan terlalu kuat sehinggan mengganggu sistem pendengarannya.


>>> Membaca buku-buku ilmiah adalah lebih baik. Jangan membaca buku-buku yang bersifat kekejaman/ kejahatan/ seram.



 
>>> Beriadah dengan sesuatu hobi yang berkaitan kandungan. Jangan melakukan permainan yang boleh memudaratkan kandungan

 
>>> Memperbuat persediaan mem"PACKING" barang-barang penting sepanjang berada di hospital. Jangan membawa barang-barang yang tidak penting

.

 

>>> Berhemah ketika memandu. Jangan sampai mencederakan orang lain



>>> Bekongsi berita gembira mengenai kelahiran dgn org2 yang tersyg. Jangan terlalu menunjuk-nunjuk sehingga membuat liputan akhbar.



 
>>> Pakai pakaian mengandung yang sesuai bertujuan utk perkembangan janin. Jangan memakai pakaian terlalu ketat sehingga menonjolkan susuk tubuh anda



>>> Gunakan cuti bersalin anda dengan memberi perhatian yang lebih kepada bayi. Elakan membuat kerja berat sepanjang berpantang 


.

 

 >>> Beritahu pasangan anda yang anda BAKAL dpt BABY. Suami wajib gembira. Jangan cari alasan utk kawin lain



>>> Ketika dalam bilik bersalin..Sentiasa Ingat TUHAN, Ingat SUAMI, IngatT IBU BAPA, Ingat aper sahaja yang membahagiakan. Jangan fikir yang bukan-bukan. Berzikir dan sebut nama Allah sebnyak mungkin spy Allah memberi bantuan kepada anda.




 
>>> Sekiranya anda lewat datang bulan. Uji dengan pregnant test air kencing anda untuk kepastian. Jangan terus pergi jumpa bomoh. "nanti bomoh cakap ada org sihir awak..sebab tu awak tak dtg bulan." 


>>> Simptom orang mengandung memang selalu loya2 dan muntah. Jadi siapkan tempat tidur anda sesuai dengan keadaan anda. Jangan terlalu OVER..

 
>>> Datang berjumpa doktor yang diiktiraf ikut temujanji. Jangan jumpa doktor yang belum tahu asal usulnya..


 

>>> Ambil VITAMIN & SUPPLEMENT supaya kesihatan ibu dan anak dalam keadaan stabil. Bak kata pepatah sediakan payung sebelum hujan.

.
 

>>> Minum air yang sudah bertapis... Jangan minum air dr tempat2 yang tiada penapis air..bahaya


>>> Lakukan aktiviti senaman ringan. Jangan lakukan sesuatu yang bahaya


                                                                                    

>>>Ambil makanan ringan yang berkhasiat utk anda dan baby anda. Jangan makan makanan yang mengarut..


SID : 887015 |Zamzalina Samsuddin
TEL/SMS : 012-2767734
Facebook :
http://www.facebook.com/Zamzalina
Fan Page : http://www.facebook.com/pages/Health-BeautyCOM/456530897732872




No comments: